Situation
Region Midtjylland igangsatte i 2024 et samkørselsprojekt i samarbejde med nabogo for at få flere elever på ungdomsuddannelser til at køre sammen. Formålet var at styrke unges mobilitet og afprøve samkørsel som supplement til den kollektive trafik, særligt i områder, hvor den kollektive trafik ikke dækkede behovet tilstrækkeligt. Gennem nabogos app kunne elever tilbyde eller finde et lift, mens Region Midtjylland ydede et økonomisk tilskud til samkørslerne for at gøre ordningen attraktiv.
Udfordring
Imidlertid havde regionen behov for en evaluering, der kunne danne et solidt beslutningsgrundlag for Regionsrådet om, hvorvidt initiativet skulle videreføres, og i så fald i hvilket format. Regionen manglede særligt viden om, hvordan ordningen havde fungeret, og hvor stort aktivitetsniveauet havde været. De skulle også kende de unges barrierer og motivationer, samt i hvilket omfang indsatsen havde medført et skift væk fra kollektiv trafik, hvilket ikke var formålet. Samtidig var der behov for at belyse effekter og økonomi ved en eventuel udrulning i forskellige scenarier.
Anbefaling
På denne baggrund evaluerede Epinion samkørselsprojektet for Region Midtjylland. Evalueringen viste, at ordningen havde været succesfuld, og at samkørsel særligt var udbredt på skoler med lav kollektiv trafiktilgængelighed. Baseret på dette udarbejdede Epinion herefter en scenarieanalyse af forventet samkørselsniveau og omkostninger i tre modeller for udrulning i skoleåret 2026/2027. Analysen gav Regionsrådet et konkret grundlag for at vurdere en videreførelse af ordningen.





